Roemenië 
Het doel van loopbaanbegeleiding in Roemenië is het bieden van op maat gemaakte ondersteuning voor persoonlijke ontwikkeling en het vergemakkelijken van de overgang tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De huidige structuur van deze diensten ontstond in de jaren negentig en werd sindsdien geleidelijk verder ontwikkeld. De belangrijkste aanbieders zijn scholen, universiteiten en publieke werkgelegenheidsbureau ‘s.
Laatst bijgewerkt: december 2025

Aanbod

Studiebegeleiding en loopbaanadvies binnen het schoolsysteem hebben zich ontzettend snel ontwikkeld. In het primair en voorgezet onderwijs vindt begeleiding plaats in speciale schoolbegeleidingscentra of als een apart schoolvak voor loopbaanbegeleiding en persoonlijke ontwikkeling. Het curriculum is herzien op basis van een competentiegericht model, waarbij nieuwe schoolprogramma’s zijn ontwikkeld voor de eerste drie jaar van de basisschool (Persoonlijke Ontwikkeling, vanaf het schooljaar 2012-2013), voor het beroepsonderwijs (Begeleiding en Advies, vanaf het schooljaar 2014-2015) en voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs (Begeleiding en Persoonlijke Ontwikkeling, vanaf het schooljaar 2017-2018). Eén begeleider ondersteunt minimaal 800 leerlingen (en 400 kleuters). (Begeleiding en Persoonlijke Ontwikkeling, vanaf het schooljaar 2017-2018). Eén begeleider ondersteunt minimaal 800 leerlingen (en 400 in het geval van kleuters).
De publieke werkgelegenheidsbureaus worden gecoördineerd door de Nationale Werkgelegenheidsdienst (NPES), onder het ministerie van Arbeid, Jeugd, Gezin en Sociale Solidariteit.
Alle universiteiten bieden loopbaan- en studiebegeleiding aan. De diensten lopen uiteen van individuele gesprekken, workshops, groepsbegeleiding en onderzoek naar vaardigheden en capaciteiten. Deze diensten zijn toegankelijk voor alle studenten. Een van de belangrijkste doelstellingen van deze diensten is het verminderen van het aantal studenten dat hun studie niet afrond.

Beleid & Organisatie

In het onderwijs vallen loopbaan- en begeleidingsdiensten onder de Wet op het schoolonderwijs nr. 198/2023 en de Wet op het hoger onderwijs nr. 199/2023. Sinds 1997 zijn alle hogenscholen verplicht om begeleidingsdiensten voor studenten aan te bieden.
Binnen de publieke werkgelegenheidsvoorziening worden begeleidingsdiensten geregeld via de Wet inzake werkloosheid en de bevordering van werkgelegenheid (2002).
Daarnaast werd in 2024 de National Strategy for Continuing Adult Education (SNECA) 2024–2030 aangenomen, met als doel een cultuur van levenslang leren te bevorderen en volwassenen te ondersteunen in hun persoonlijke, sociale en professionele ontwikkeling, met nadruk op kernvaardigheden die ook bruikbaar zijn in de context van wereldwijde igitalisering.
Er bestaat op dit moment (2025) geen nationaal forum voor loopbaan- en begeleidingsdiensten. Elke tak van begeleiding volgt grotendeels een eigen ontwikkelroute. Wel vinden er af en toe overlegmomenten plaats tussen vertegenwoordigers van de verschillende diensten.

Instrumenten & Tools

Meer informatie volgt.
Kwaliteit
Sinds 2004 zijn er pogingen ondernomen om een ethische code voor loopbaanbegeleiders in te voeren, maar deze werden belemmerd door de verdeling van begeleiders over verschillende diensten met eigen wetgeving. De Vereniging van Roemeense Begeleiders (ACROM) heeft een ethische code opgesteld waaraan haar leden zich moeten houden, ongeacht hun werkplek. Veel loopbaanbegeleiders hebben een achtergrond in psychologie en volgen de ethische code van hun vak.

Onderzoek & Innovatie

De Nationale Autoriteit voor Kwalificaties (ANC) voert uitgebreid onderzoek uit naar verschillende aspecten van loopbaanbegeleiding en levenslang leren in Roemenië. Deze publieke instelling, die onder de coördinatie van het Ministerie van Onderwijs en Onderzoek valt, heeft als belangrijkste taak het ontwikkelen en beheren van kwalificatiesystemen. De ANC is ook het nationale contactpunt voor het Europese Kwalificatieraamwerk, Europass, het IMI-systeem, ESCO en Euroguidance.
Het onderzoek richt zich onder andere op de opleidingsbehoeften van schoolbegeleiders, de ontwikkeling van een nationaal curriculum voor begeleiding en advies, en het creëren van ondersteunend materiaal voor begeleiders.
In Roemenië wordt Refernet gecoördineerd door het National Centre for TVET Development (CNDIPT), dat als nationaal contactpunt dient voor het uitwisselen van informatie en goede praktijken op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding in Europa.
Professionalisering
Om loopbaanbegeleider te worden in Roemenië is een bacheloropleiding in psychologie, pedagogiek of sociale wetenschappen vereist. Er zijn verschillende masteropleidingen beschikbaar, hoewel deze niet verplicht zijn om loopbaanbegeleider te worden, zijn ze populair bij begeleiders. Aangezien de meeste begeleiders hun initiële opleiding in psychologie hebben, blijven velen zich verder ontwikkelen op dit gebied via bijscholing en permanente educatie. Er zijn provinciale en regionale centra voor loopbaanbegeleiders en arbeidsmarktbegeleiders die opleidingsmogelijkheden bieden. Begeleiders kunnen ook gebruik maken van het netwerk van lerarenopleidingen.

Technologie

Meer informatie volgt.
