Technologie
Onder ‘Technologie’ tref je per land welke digitale instrumenten, platformen, applicaties of websites zij gebruiken ter ondersteuning van loopbaanondersteuning.
Hieronder vind je informatie over de volgende landen: Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Malta en Schotland.
Laatst bijgewerkt: februari 2023

Bulgarije

Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschap is aanjager van digitale technologische vernieuwing voor loopbaanondersteuning. Vanuit het Europees Sociale Fonds (ESF) financieren zij structureel het nationale portaal voor loopbaanondersteuning. Dit portaal geeft informatie over scholingsaanbod en trainingen en richt zich op zowel het onderwijs als de arbeidsmarkt. Dit portaal dient als een soort kennisbank voor professionals werkzaam in de loopbaanondersteuning en is een vorm van e-guidance.
Zie ‘Arbeidsmarktinformatie’ voor meer informatie over een gespecialiseerde module in het portaal gericht op de aansluiting tussen scholen en de arbeidsmarkt.
Cyprus
De Cypriotische Loopbaanbegeleiding en Onderwijsservice organiseert trainingen voor decanen in samenwerking met professionals uit de ICT sector. Deze worden aangekondigd op de website van het Cypriotische Ministerie van Onderwijs, Cultuur, Sport en Jeugd voor de geplande datum van het evenement zodat de decanen worden geïnformeerd.
Verder zijn er carrière internet punten beschikbaar in verschillende openbare ruimten met als doel om bewustwording te vergroten over ICT carrière tools die competentie check-ups en/of onderwijs matching beschikbaar maken.
Het Cyprus Jeugdbestuur (ONEK) geeft loopbaanondersteuning aan jongeren door hun jeugdinformatiecentra (KEPLI). Deze centra zijn gebaseerd op Europese standaarden en geven jongeren algemene informatie en loopbaanadvies over zaken die van belang zijn voor jongeren. Deze informatie is zowel in geprint als digitaal beschikbaar door het personeel van deze centra via activiteiten en door het aanbieden van gratis toegang tot internet.

Denemarken

Informatie volgt.
Duitsland
Digitalisering is een drijvende kracht achter nieuwe manieren van ‘blended service delivery’. Dit is een mix van online self services, interactieve onlineprogramma’s waar loopbaanbegeleiders inzicht in hebben en kunnen begeleiden (co-careering). Er worden webinars online aangeboden, maar voor personen met complexe ondersteuningsvragen biedt men altijd intensieve face-to-face begeleiding. De grootste aanbieder van nationale carrière informatie is het federale arbeidsmarktbureau.
Recentelijk zijn er meerdere apps voor mobiele telefoons gelanceerd, zoals Azubiwelt waar jongeren naar stageplekken kunnen zoeken. Voor volwassenen biedt de Berufsentwicklungsnavigator (BEN – Career Development Navigator) tools en informatie gericht op het wisselen van beroep, mobiliteit, terugkeer naar de arbeidsmarkt en professionele ontwikkeling.

Engeland

Informatie volgt.
Estland
In het kader van de strategische keus voor E-Governance in Estland om de concurrentiepositie van het land te verbeteren en de welvaart te verhogen, is Rajaleidja gelanceerd. Dit is Estlands grootste loopbaanportaal. Het portaal faciliteert carrièreplanning met tools voor zelfevaluatie en informatie over werk, beroepen en opleidingsmogelijkheden
De loopbaanprofessionals maken gebruik van verschillende digitale instrumenten, zoals:
- webquest.org en zunal.com voor het beschikbaar stellen van lectuur op één plek;
- kahoot.com voor het testen van het begrip van de gelezen informatie;
- padlet.com voor het ontwikkelen van informatie en ideeën die gebruikers met elkaar delen;
- coggle.it voor het verzamelen van schema’s, systemen, inzichten, ideeën tijdens een discussie

Finland

Bij Ohjaamo worden de diensten naast fysiek ook online aangeboden. Daarnaast werkt men aan een nieuw online platform waardoor de interactie tussen de loopbaanbegeleider en de client en de diensten beter aangeboden kunnen worden. Naast het aanbieden van diensten is het ook een hulpmiddel voor het evalueren en ontwikkelen van tools en diensten.
De klanttevredenheid van elk kanaal/elke dienst wordt gemeten aan de hand van klantfeedback, afname van diensten, gebruikspercentages en digitale doorverwijzing. Het belangrijkste doel is om zwakke punten te herkennen en vooral om mogelijke fouten te voorkomen en er direct op te kunnen reageren. Elke dienst wordt apart gemonitord op het gebied van technische betrouwbaarheid. Technische monitoring is cruciaal om de servicenormen te handhaven, aangezien systeemstoringen een enorme impact hebben op de klanttevredenheid in het algemeen.
Verder is er een applicatie (Nutitlastot) om informatie te verzamelen over jongereninformatie en adviesdiensten op lokaal en nationaal niveau.
Daarnaast worden er binnen de domeinen verschillende webservices gebruikt (zie ‘Arbeidsmarktinformatie’ voor meer informatie.
Frankrijk
Op het gebied van loopbaanondersteuning zijn er veel digitale initiatieven. Hier staat een overzicht. Een goed voorbeeld is MOOCs Orientation: dit platform biedt gratis online trainingen opgezet door universiteiten. De website is gecreërd door France Université Numérique. De trainingen dragen ook bij aan de carrière planning van studenten wat betreft studietrajecten en studievoorbereiding in natuurwetenschappen en gezondheid.

Griekenland

Informatie volgt.

Ierland

Informatie volgt.
Ijsland
Zie ‘Instrumenten en Tools’ voor meer informatie over een webpagina genaamd Naestrakref (oftewel ‘Volgende Stap’) om mensen te helpen bij het maken van een keuze voor zowel een baan als de daarbij relevante opleiding en training.

Italië

Informatie volgt.

Letland

Informatie volgt.

Luxemburg

Informatie volgt.
Malta
In het onderwijs wordt het belang van het gebruik van ICT al genoemd in het Career Guidance Policy for Schools uit 2007. Het Malta National lifelong learning strategy uit 2014 geeft ook het belang aan van een portaal met cursussen die interessant zijn voor volwassenen.
Onder ‘Instrumenten en Tools’ is meer informatie te vinden over het portaal Explore More die is ontwikkeld door de National Schools Support Services (NSSS).

Montenegro

Informatie volgt.

Noord-Ierland

Informatie volgt.

Noorwegen

Informatie volgt.

Polen

Informatie volgt.

Roemenië

Informatie volgt.
Schotland
Skills Development Scotland (SDS) heeft een prijswinnende website ontwikkeld: my World of Work. Hier kan iedereen terecht die vraagstukken heeft rondom werk en leren. Hierin wordt sterk gebruikt gemaakt van gebruikersdata om de customer experience van bezoekers te verbeteren.
Vaak kunnen we de informatie die we zoeken niet meteen vinden. Daarom werkt de MyWoW website met het principe van een customer journey funnel, gebaseerd op levensfase. Zo selecteer je bijvoorbeeld ‘my career options, ‘learn and train’, of ‘getting a job’. Dat wat bij jou past. Daarmee vermijd je een onnodige en demotiverende informatievloedgolf en vind je direct wat je nodig hebt. Bekijk een selectie van beschikbare tools ook onder ‘Instrumenten en tools’.

Servië

Informatie volgt.

Slowakije

Informatie volgt.

Tsjechië

Informatie volgt.

Vlaanderen

Zie ‘Instrumenten en tools‘ voor voorbeelden van digitale tools.

Wallonië

Informatie volgt.
