Instrumenten & Tools
Onder ‘Instrumenten en Tools’ tref je per land de tools en modellen die worden gebruikt voor de directe toepassing van loopbaanondersteuning. Denk hierbij aan modellen en tools die je kunt inzetten om personen inzicht te geven in hun hulpvraag of juist om uit te zoeken welk werk bij bepaalde vaardigheden past. Het biedt daarmee een veelzijdigheid van tools om in te zetten rondom loopbaanondersteuning en richt zich op werkende, werkzoekenden, studenten en loopbaanbegeleiders.
Hieronder vind je informatie over de volgende landen: Bulgarije, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Malta, Schotland, Vlaanderen.
Laatst bijgewerkt: februari 2023

Bulgarije

Sinds 2018 heeft Bulgarije zeven open, gratis toegankelijke onderwijsproducten ontwikkeld. Deze onderwijsproducten ondersteunen jobcoaches en loopbaanbegeleiders bij het naar en op de arbeidsmarkt begeleiden van personen met beperkte vaardigheden en (onderwijs) kwalificaties. De zeven onderwijsproducten zijn te vinden op Erasmus Employment Plus en de gratis beschikbare Nederlandse versie van de projectuitkomsten is te vinden op de Noloc-website. Het gaat om de volgende onderwijsproducten:
- Een methodologisch raamwerk
- Een matrix met leercompetenties
- Een online curriculum, bestaande uit vier modulen
- Een ondersteunende handleiding voor facilitators
- Een ondersteunend e-learning platform
- Een skills assessment tool
- Een overzichtsgids met best practices en succescriteria

Denemarken

Informatie volgt.
Duitsland
Zie ‘Arbeidsmarktinformatie‘ voor meer informatie over de arbeidsmarktmonitor. Deze monitor geeft inzicht in de regionale arbeidsmarkt. De monitor bevat data over de regionale werk-, economische- en sociale situatie. Aanvullend biedt de Ausbildungmarktradar (monitor voor stages) van de arbeidsmarktmonitor de situatie weer op regionaal niveau (Länder).
Zie ‘Technologie‘ voor meer informatie over ‘blended service delivery’.

Engeland

Informatie volgt.
Estland
Gedurende de afgelopen tien jaar is in Estland het Career Management Skills (CMS) model ontwikkeld. Dit is gebaseerd op de principes van het constructivisme, dat ervan uitgaat dat mensen betekenis willen geven aan hun leven en identiteit en vorm willen geven aan hun eigen leven en loopbaan. In het CMS-model zijn een aantal vragen opgenomen die mensen helpen om helderheid te verkrijgen over deze thema’s.
Daarnaast maakt Estland gebruik van het loopbaankompas en heeft deze voor haar eigen context doorontwikkeld. Zo hebben zij deze onder andere in een spelformat gegoten en is de tool in meerdere talen vertaald.

Finland

Informatie volgt.
Frankrijk
Op dit moment worden veel digitale initiatieven ontwikkeld in Frankrijk op het gebied van loopbaanondersteuning (zie ook ‘Technologie’).
Zo is er een portaal waarbinnen scholingsmogelijkheden, budget en loopbaanbegeleiding gekoppeld zijn. Deze portal kent een mentorfunctie en e-guidance: een hulpmiddel om jezelf te leren kennen en je vragen te helpen formuleren, zodat je op de goede website terecht komt ’on vous guide!’ (zie hier voor meer informatie)
Een ander voorbeeld is Moocs Orientation van de France Université Numérique. Het biedt gratis online cursussen aan die ontwikkeld zijn door universiteiten en hoger onderwijs instellingen.
Het Franse Ministerie van Arbeid heeft bijvoorbeeld samen met een ‘state startup’ Diagoriente ontwikkeld: een platform voor jonge mensen die gratis carrière kansen kunnen ontdekken gebaseerd op hun skills en interesse.
In de verkenning ‘Loopbaanondersteuning rondom scholingsportals en leerbudgetten’ staat op pagina 8 een overzicht met scholingsportals voor Frankrijk:

Griekenland

Informatie volgt.

Ierland

Informatie volgt.
Ijsland
Voor online loopbaanondersteuning heeft het Centrum voor Onderwijs en Trainingsdiensten een webpagina genaamd Naestrakref (oftewel ‘Volgende Stap’) ontwikkeld om mensen te helpen bij het maken van een keuze voor zowel een baan als de daarbij relevante opleiding en training. De voornaamste doelgroep voor de webpagina zijn jonge mensen die nadenken over de volgende stappen in het maken van een keuze voor hun carrière of onderwijs.

Italië

Informatie volgt.

Letland

Informatie volgt.

Luxemburg

Informatie volgt.
Malta
Een voorbeeld van een tool voor studenten is Explore More en deze is ontwikkeld door de National Schools Support Services (NSSS). Dit is een portaal die informatie over carrières en opleidingen in een online systeem zet. Alle informatie die studenten nodig hebben om een carrièrekeuze te maken kunnen ze online of in een app vinden. De app is interactief: studenten kunnen ook een online game spelen om meer te weten te komen. Ook heeft het een serie genaamd A day in the life of met verschillende korte videos van een typische dag van verschillende professionals, zoals doctoren, elektriciens, jeugdwerkers en website ontwerpers, met verhalen van mensen die in die sector werken. Ook krijgen studenten informatie over de opleidingen en cursussen die horen bij ieder beroep.

Montenegro

Informatie volgt.

Noord-Ierland

Informatie volgt.

Noorwegen

Informatie volgt.

Polen

Informatie volgt.

Roemenië

Informatie volgt.
Schotland
My World of Work is een portal ontwikkeld door Skills Development Scotland (SDS). Hier zijn verschillende tools te vinden:
The ‘about me tool’ – om werk te vinden dat past bij je persoonlijkheid.
‘Strengths Tool’ – om werk te vinden dat past bij je kwaliteiten.
‘Skill explorer Tool’ – om uit te zoeken welk werk past bij mijn vaardigheden
‘Subject Choices Tool’ – om te zien waar je vakkenkeuze toe kan leiden.
‘Explore Careers’ – databank met alle beroepen gegroepeerd op een manier zodat vergelijkbare beroepen bij elkaar te vinden zijn.

Servië

Informatie volgt.

Slowakije

Informatie volgt.

Tsjechië

Informatie volgt.

Vlaanderen

In Vlaanderen zijn er verschillende tools beschikbaar. Hieronder een paar voorbeelden:
Onderwijskiezer is een website die een volledig overzicht geeft van leermogelijkheden, beroepen en arbeidsmarktinformatie. De website is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Centra voor leerlingenbegeleiding (CLB)’s. Het is een website over alle onderwijsniveaus gericht op werkenden, werkzoekenden, studenten, maar ook loopbaanbegeleiders.
Columbus is een tool voor jongeren die hen helpt bij hoe je een keuze maakt voor een vervolgopleiding.
CLB Ch@t van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) is een laagdrempelige en anonieme online manier waarop studenten en ouders vragen kunnen stellen over hun (onderwijs)loopbaan.

Wallonië

Informatie volgt.
