Aanbod
Onder ‘Aanbod’ tref je per land wat er aangeboden wordt op het gebied van loopbaanondersteuning. Hierbij wordt ingezoomd op de doelgroep van het aanbod, de instanties die hiervoor verantwoordelijk zijn en welke diensten zij aanbieden.
Hieronder vind je informatie over de volgende landen: Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Kroatië, Litouwen, Malta, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Schotland, Spanje en Vlaanderen en Zweden.
Laatst bijgewerkt: december 2023
Bulgarije
Er zijn een aantal belangrijke dienstverleners van loopbaanondersteuning:
De 28 centra voor loopbaanondersteuning binnen het onderwijssysteem (Центрове за кариерно ориентиране). De centra zijn gevestigd in de belangrijkste regionale centra van het land.
De 52 centra aan universiteiten (Университетски центрове за кариерно ориентиране) die loopbaanondersteuning bieden omtrent werkervaringsplekken en stages voor studenten.
De 253 arbeidsbureaus van het openbare arbeidsbureau (Бюра по труда към Агенция по заетостта) die arbeidsgerelateerde loopbaanondersteuning bieden aan zowel werkenden als werkzoekenden, waaronder personen met een beperking.
De 43 private centra voor informatie en loopbaanondersteuning rondom beroepsonderwijs (Частни центрове за кариерно ориентиране) erkend door het nationaal agentschap voor beroepsonderwijs- en training (NAVET).
De 10 carrière centra (Центрове за кариерно ориентиране) onder de verantwoordelijkheid van de regionale arbeidsdienst departement van het nationale arbeidsbureau.
Cyprus
De Diensten voor loopbaanbegeleiding en -educatie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur, Sport en Jeugd biedt niet alleen loopbaanondersteuning aan middelbare scholieren, maar ook aan het algemene publiek op persoonlijke basis. Dit wordt gedaan door gekwalificeerde loopbaanadviseurs (zie voor meer informatie ‘Professionalisering’).
De openbare diensten voor arbeidsvoorziening bieden informatie over baankansen en opleidingsmogelijkheden (voor meer informatie zie ‘Arbeidsmarktinformatie’).
De afdeling van arbeid van het Ministerie van Arbeid, Welvaart en Sociale Zekerheid biedt informatie over opleidingsmogelijkheden in Cyprus en Europa.
Het Cyprus Jeugdbestuur (ONEK) geven loopbaanondersteuning aan jongeren door hun jeugdinformatiecentra (KEPLI). Zie ‘Technologie’ voor meer informatie hierover.
Zie de websites van Cedefop en Euroguidance voor meer informatie over het systeem van loopbaanbegeleiding en leven lang ontwikkelen in Cyprus. Zie ‘Toegankelijkheid’ voor meer informatie.
Denemarken
Hieronder vind je de belangrijkste elementen in het Deense systeem van loopbaanbegeleiding. Voor een uitgebreid overzicht van loopbaanbegeleiding in de onderwijssector zie hier.
De gemeentelijke loopbaanbegeleidingsinstanties voor jongeren (Den kommunale Ungeindsats) bieden loopbaandiensten aan voor jongeren tot 25 jaar. Daarbij focussen ze op de transitie van verplicht onderwijs naar een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt. In samenwerking met schooldirecteuren organiseren ze loopbaanactiviteiten op de scholen en dus dichtbij de studenten.
Study and Career Guidance Denmark (Studyvalg Danmark) is opgericht in 2018 als de nieuwe nationale organisatie voor loopbaanbegeleiding vanuit het Ministerie van Hoger Onderwijs en Wetenschap. De organisatie bestaat uit een hoofdkantoor en zeven regionale centra door het gehele land. Studyvalg Danmark biedt loopbaanbegeleiding aan voor jongeren en volwassenen gericht op de keuzes rondom hoger onderwijs en toekomstige carrièremogelijkheden. Studyvalg Danmark werkt samen met relevante partners op nationaal, regionaal en lokaal niveau om te zorgen voor samenhang en regelmatige uitwisselingen van kennis, ervaringen en good practices.
eGuidance (eVejledning) biedt individuele en persoonlijke loopbaanbegeleiding aan voor iedereen via verschillende digitale communicatiekanalen: chat, telefoon, email, webinars en sociale media. Zie ‘Technologie’ voor meer informatie over eGuidance.
Het nationale loopbaanbegeleidingsportaal the Education Guide (UddannelsesGuiden) is gericht op jongeren en volwassenen, zodat zij geïnformeerde keuzes kunnen maken over opleiding, training en hun loopbaan. Zie ‘Instrumenten en tools’ voor meer informatie hierover.
Duitsland
In de brochure ‘Lifelong Career Guidance and Counselling’ wordt de structuur en het aanbod van loopbaanondersteuning in Duitsland uitgebreid uitgelegd.
Ook kent Duitsland een landelijke portal, maar de deelstaten geven hun eigen invulling aan ondersteuning van een leven lang ontwikkelen. De portal kent een ondersteuningsfunctie rondom drie ‘persona’s’: baanverlies, vastlopen in je werk en herintreder. Daarnaast is de portal gestructureerd rondom de thema’s: weten waar (link naar portaals), weten wat (info) en weten hoe (geld). Het portaal kent mogelijkheden voor telefonisch en e-mailcontact.
De mogelijkheden rondom ondersteuning van leven lang ontwikkelen verschillen enorm tussen de deelstaten. Een goed voorbeeld is de adviesdienst in Nordrhein-Westfalen, waar iedere burger begeleiding kan vragen wanneer hij of zij een hulpvraag heeft. Deze begeleiding wordt tot negen sessies gefinancierd.
In de verkenning ‘Loopbaanondersteuning rondom scholingsportals en leerbudgetten’ staat op pagina 5 en 6 een overzicht met scholingsportals voor Duitsland:
Engeland
Informatie volgt.
Estland
In het onderwijssysteem is loopbaanbegeleiding onderdeel van jeugdwerk en formeel onderwijs. Het ontwikkelen van algemene vaardigheden, waaronder het leren managen van je eigen carrière, komt terug in alle onderwijsniveaus. Kinderen en jongeren beginnen het onderwijs, de baan van hun ouders, het concept van werken en de arbeidsmarkt te ontdekken. Daarnaast worden ze ondersteund in het ontwikkelen van skills, zoals cognitieve en sociale vaardigheden, die essentieel zijn in onderwijs, de arbeidsmarkt en de samenleving.
De publieke arbeidsmarktvoorziening in Estland is het Estonian Unemployment Insurance Fund (Eesti Töötukassa). Voor werkloze personen bieden zij gratis arbeidsmarktmaatregelen aan, waaronder loopbaaninformatie, loopbaanadvies en het betalen van uitkeringen.
Finland
Het aanbod voor studenten bestaat meestal uit zowel individuele, groeps- en klassikale begeleidingssessies en focussen zich op het vertrouwd raken met het beroepsleven. Afhankelijk van het niveau en type opleiding of training worden de diensten geleverd door een breed scala aan personeel.
De openbare diensten voor arbeidsvoorziening worden aangeboden door psychologen gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding en andere experts. Hun diensten worden vooral aangeboden voor werklozen en werkende jongeren en volwassen die geen onderwijs of opleiding volgen. Het doel is om de toegang tot en integratie op de arbeidsmarkt te ondersteunen. Zij bieden trainingen, werk ‘try-outs’, revalidatie, taalprogramma’s voor migranten aan en nog veel meer.
Zie ‘Toegankelijkheid’ voor meer informatie over de One-Stop Shop Guidance centra (Ohjaamo) in Finland, die jongeren onder dertig jaar gratis laagdrempelig informatie en loopbaanbegeleiding bieden.
De jongerensector biedt ook loopbaanbegeleiding voor jongeren. Het doel is om gespecialiseerde informatie, begeleiding en advies te geven over verschillende onderwerpen en situaties in het leven van jongeren. Diensten worden verleend door gemeenten en verschillende organisaties. Jongereninformatiecentra of -punten (lokaal en regionaal) maken tegenwoordig meer en meer deel uit van de One-Stop Shop Guidance centra (Ohjaamo) die zich richten op het begeleiden van jongeren met werk- en studiekwesties. Gemeenten maken steeds meer gebruik van social media tools en platforms om tegemoet te komen aan de informatie- en begeleidingsbehoeften van jongeren.
Zie hier voor meer informatie over levenslange loopbaanbegeleiding in Finland.
Frankrijk
Op nationaal en regionaal niveau wordt loopbaanondersteuning aangeboden. Op nationaal niveau houdt de overheid zich bezig met beleid rondom loopbaanondersteuning ten aanzien van studenten op scholen en universiteiten. Op regionaal niveau coördineren de dertien regio’s voor loopbaanondersteuning de activiteiten van andere instanties op het gebied van loopbaanondersteuning, de professionele ontwikkeling (conseil en évolution professionelle) en de erkenning van eerder verworven competenties (validation des acquis d’expérience).
Verder zijn er veel verschillende initiatieven voor verschillende doelgroepen in Frankrijk. Zo is er voor studenten bijvoorbeeld loopbaanondersteuning genaamd SCUIOP (Service Commun Universitaire d’Information et d’Orientation). Iedere SCUIOP organiseert andere activiteiten, maar ze doen allemaal studenten informeren en begeleiden, open dagen organiseren, informatiemateriaal maken, middelbare scholieren informeren, workshops aanbieden over het zoeken naar banen etcetera.
Griekenland
Informatie volgt.
Hongarije
Scholieren in het basis- en voortgezet onderwijs krijgen loopbaanbegeleiding op school. Dat is geen apart vak, maar valt onder ‘life management’ en praktische vaardigheden. De pedagogische professionele diensten en de kamers van koophandel bieden ook loopbaanbegeleiding aan in het primair onderwijs. De meeste instellingen voor hoger onderwijs hebben loopbaancentra en grotere instellingen organiseren cursussen of opleidingen op het gebied van loopbaanpaden.
De arbeidsafdelingen van de regionale overheidskantoren bieden verschillende diensten aan voor zowel werknemers als werkzoekenden, waaronder arbeidsbemiddeling, beroepskeuzevoorlichting, loopbaanbegeleiding, psychologische begeleiding en informatieverstrekking over scholingsmogelijkheden.
In 1994 is er een netwerk van informatiecentra voor werkgelegenheid (FIT) opgericht. Zij bieden verschillende vormen van ondersteuning aan, zoals films en informatie over beroepen.
In 2015 werd een netwerk van 44 beroepsopleidingscentra opgericht. De beroepsopleidingscentra verstrekken informatie over de opleidingen van de aangesloten onderwijsinstellingen en over de scholingsmogelijkheden binnen het volwassenenonderwijs.
Pedagogische professionele diensten, de kamers van koophandel, de overheidsdiensten en de beroepsopleidingscentra werken vaak samen op regionaal niveau om onderwijsinstellingen te ondersteunen bij loopbaanbegeleiding.
Ierland
Informatie volgt.
Ijsland
Alle leerlingen en studenten hebben recht op loopbaanadvies als ze hier behoefte aan hebben. Verplicht onderwijs bestaat uit primair onderwijs en lager secundaire onderwijs (van zes tot zestien jaar). De meeste scholen hebben fulltime loopbaanadviseurs in dienst. Alle universiteiten hebben loopbaanadviseurs ook al zijn daartoe niet wettelijk verplicht.
Loopbaanondersteuning voor volwassenen is gegroeid. Werknemers kunnen loopbaanondersteuning krijgen bij volwassenen leercentra en sommige werkplekken bieden loopbaanondersteuning aan voor hun werknemers. De Directie Arbeid – die opereert onder het Ministerie van Industrieën en Innovatie – beheert negen openbare arbeidsbureaus voor werkzoekenden, waar ze toegang hebben tot loopbaanondersteuning.
Italië
Informatie volgt.
Kroatië
In Kroatië wordt loopbaanbegeleiding aangeboden in de arbeidsmarkt- en onderwijssector.
Loopbaanbegeleiding in het primair en voortgezet onderwijs worden voornamelijk gegeven door niet-onderwijspersoneel, zoals pedagogen, psychologen, bibliotheekpersoneel en schoolleiders. In het hoger onderwijs wordt gewerkt aan de oprichting van nieuwe facultaire en universitaire loopbaancentra voor studenten en worden bestaande centra verder ontwikkeld. Deze centra bieden studenten psychologische begeleiding, informatie over het zoeken naar werk en trends op de arbeidsmarkt, netwerkactiviteiten met het bedrijfsleven en informatie over mobiliteit. In het volwassenenonderwijs wordt loopbaanondersteuning aangeboden in een aantal instellingen voor volwassenenonderwijs en -opleiding, zoals openbare open universiteiten.
Op de arbeidsmarkt bieden de Kroatische publieke dienst voor arbeidsbemiddeling (Hrvatski Zavod Za Zapošljavanj (HZZ)) en de centra voor levenslange loopbaanondersteuning (Centar za informiranje i savjetovanje o karijeri (CISOK)) voornamelijk loopbaanondersteuning aan. Loopbaanbegeleiding bestaat uit online begeleiding, brochures en verschillende type informatieactiviteiten voor groepen en workshops. Deze bieden advies op het zoeken en creëren van kansen op de arbeidsmarkt en verbeteren technieken voor het zoeken naar een baan. Gespecialiseerde loopbaanprofessionals – zoals psychologen en pedagogen die een vervolgopleiding hebben gehad op het gebied van loopbaanbegeleiding – training hebben gehad, verlenen loopbaanbegeleiding aan werklozen, werkzoekenden en studenten. Individuele begeleiding wordt geboden aan personen die een meer geïndividualiseerde aanpak nodig hebben, zoals mensen die moeite hebben met leren of risico lopen op sociale uitsluiting.
Letland
Informatie volgt.
Litouwen
In de onderwijssector wordt loopbaanbegeleiding aangeboden in het algemeen en in het beroepsonderwijs.
Op de arbeidsmarkt worden diensten voor loopbaanbegeleiding (informatie en advies) voor werkzoekenden (volwassenen en jongeren) verstrekt door arbeidsbemiddelingsbureaus en arbeidsbureaus voor jongeren.
Verenigingen en NGO’s voor mensen met een beperking of andere speciale onderwijsbehoeften bieden specifieke loopbaanondersteuning aan voor hun doelgroep. Welke diensten ze aanbieden varieert en hangt af van het type en de prioriteiten van elke NGO. Sommige organisaties bieden arbeidsbemiddeling en diverse opleidingsprogramma’s aan voor kwetsbare doelgroepen (waaronder mensen met een beperking). Denk hierbij aan het opbouwen van zelfvertrouwen en motivatie of het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van loopbaanplanning.
Luxemburg
Informatie volgt.
Malta
Scholieren krijgen gedurende hun gehele schooltijd loopbaanondersteuning aangeboden binnen de het onderwijs. Gespecialiseerde loopbaanprofessionals werken samen met docenten. Binnen het schoolvak Personal, Social and Career Development wordt aandacht besteed aan loopbaanondersteuning.
Voor volwassenen biedt Malta’s openbare dienst voor arbeidsvoorziening (Jobsplus) verschillende diensten aan. De belangrijkste taken van de organisatie zijn het verlenen van een openbare dienst voor arbeidsvoorziening en het opleiding van personen om hun vaardigheden voor het vinden van werk te verbeteren. Zij richten zich op werkgevers, werkzoekenden en werknemers. Hun aanbod bestaat uit het aanbieden van trainingen, sollicitatie mogelijkheden, informatie over het investeren in werknemers en advies van experts over loopbaankeuzes.
Montenegro
Informatie volgt.
Nederland
Met beleidsmaatregelen is loopbaanbegeleiding wettelijk verankerd in het curriculum van het vmbo en mbo. Zie ‘Beleid & Organisatie’ voor meer informatie.
Loopbaanbegeleiding uit de publieke sector wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is voornamelijk gericht op jongeren en volwassenen in een kwetsbare positie. Verschillende instanties bieden deze loopbaanbegeleiding, zoals het UWV, de Leerwerkloketten, werkgeversorganisaties en gemeentes.
Loopbaanbegeleiding vanuit werkgevers en vakbonden is meestal gericht op werknemers.
De 35 regionale mobiliteitsteams zijn een initiatief van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het UWV, SBB, de MBO Raad, vakbonden en werkgeversorganisatie.
Loopbaanbegeleiding van private organisaties zijn gericht op vrijwel alle burgers. Veel organisaties in Nederland bieden loopbaanbegeleiding of vergelijkbare diensten aan en deze is vaak gericht op specifieke doelgroepen. Vaak wordt deze loopbaanbegeleiding (gedeeltelijk) gesubsidieerd door de overheid.
Noord-Ierland
De Northern Ireland Career Service binnen het Departement voor Economie (Department for Economy) biedt loopbaanbegeleiding aan mensen van alle leeftijden om werkgelegenheid, onderwijs en trainingskansen te promoten.
Loopbaanprofessionals werken ook samen met docenten in scholen om loopbaanbegeleiding aan te bieden aan studenten van veertien tot negentien jaar. In Noord-Ierland is loopbaanonderwijs onderdeel van het curriculum voor alle gesubsidieerde scholen voor post-primair onderwijs. Instellingen voor vervolgonderwijs en hoger onderwijs bieden ook loopbaanondersteuning aan hun studenten.
Noorwegen
Loopbaanondersteuning heeft in alle onderwijssectoren een plek. Men werkt vooral aan loopbaanbegeleiding in het secundair onderwijs. Het is voornamelijk van belang wanneer leerlingen een richting moeten kiezen in de bovenbouw en uiteraard bij de keuze voor een beroepsopleiding of een studie. In de onderbouw van het middelbaar onderwijs bestaat sinds 2008 het verplichte vak Onderwijskeuze (Læreplan for utdanningsvalg på ungdomstrinnet). Sinds 2015 is het vak een vast en bij de wet verplicht onderdeel van het curriculum. Daarnaast bestaat er een vak met het doel van beroepsonderwijs en -training (In-Depth Study Project). Hierbij plaatst men leerlingen voor een korte periode in een lokaal bedrijf. Hier volgen ze een kort trainingsprogramma en maken ze kennis met het beroep.
Voor universitaire studenten is er geen wettelijk recht op loopbaanbegeleiding. Toch bieden de meeste universiteiten dit wel aan binnen hun dienstverlening aan studenten. In alle provincies is er een loopbaanservicepunt dat volwassenen gratis toegang geeft.
De follow-up diensten (Oppfølgingstjenesten (OT)) zijn verantwoordelijk voor jongeren die geen opleiding of training volgen of werken (NEETs). Deze dienst biedt hulp aan jongeren totdat ze 21 worden door onderwijs- of trainingsmogelijkheden, banen of andere vormen van werkgelegenheid aan te bieden. Er wordt samengewerkt met provinciale, gemeentelijke en overheidsagentschappen die ook verantwoordelijk zijn voor jongeren.
De belangrijkste taak van de Noorse openbare dienst voor arbeidsvoorziening (NAV) is inzetbaarheid. Alle inwoners hebben recht op dienstverlening van het arbeidsbureau. Het NAV brengt de behoeftes van de inwoners in kaart, koppelt deze aan de arbeidsmarkt en biedt begeleiding bij de start op de arbeidsmarkt en bij herintreden.
Oostenrijk
In Oostenrijk hebben jongeren veel opties voor loopbaanbegeleiding, zowel binnen als buiten het onderwijssysteem. Binnen het onderwijs wordt loopbaanbegeleiding gegeven volgens het nationale IBOBB-concept (Information, Beratung und Orientierung für Bildung und Beruf). Loopbaanbegeleiding op scholen is gebaseerd op drie pilaren: (1) klassikale loopbaanbegeleiding, (2) individuele loopbaanbegeleiding door decanen en (3) real-life kennismaking met het werkveld door middel van stages en carrièrebeurzen om studenten de kans te geven om praktische ervaring op te doen. Buiten het onderwijssysteem kunnen studenten terecht bij een groot aantal personen en instanties (zoals de publieke arbeidsbureaus (AMS)). Jongerencoaching (Jugendcoaching) is een programma voor jongeren aan het einde van hun schoolperiode om hen te stimuleren een vervolgopleiding te gaan doen.
Op hoger onderwijsinstellingen bieden loopbaancentra loopbaanbegeleiding over beroepskeuze en helpen studenten en afgestudeerden bij het vinden van een baan.
De publieke arbeidsbureaus (AMS) bieden loopbaanbegeleiding voor mensen op de arbeidsmarkt. Volwassenen die van loopbaan veranderen krijgen ondersteuning en informatie over opleidings- en loopbaanmogelijkheden. Ook bieden de publieke arbeidsbureaus evenementen en workshops aan. Online loopbaanbegeleiding wordt aangeboden via e-mail en een chatfunctie.
Polen
Informatie volgt.
Roemenië
Informatie volgt.
Schotland
Skills Development Scotland (SDS) gebruikt een multi-channel approach voor alle leeftijden. Bij de drop-in centers, kun je letterlijk binnenvallen. Er is geen afspraak nodig. Maar ook via andere kanalen zijn zij bereikbaar. Ze hebben een telefonische helpdesk, e-mail, en een prijswinnende website: My World of Work. Ook sturen zij experts naar middelbare scholen om jongeren advies te geven over hun studie en carriere. Hierbij ondersteunen ze bij transitieperiodes zoals, schoolverlaten en het veranderen van baan.
SDS stelt een universeel aanbod beschikbaar en ook een ‘targeted’ aanbod, met bijvoorbeeld extra coaching of andere informatie. Deze is speciaal ontwikkeld voor bepaalde doelgroepen op basis van leeftijd, kwetsbaarheid, en regionale context. Bijvoorbeeld ‘jongeren die uitvallen door zorgtaken’, ‘laaggeletterden’, en de ‘next step’ groep voor jongeren van 16-18 jaar.
Om in te schatten of iemand extra ondersteuning nodig heeft en in wat voor vorm, is de ‘needs-matrix’ ontwikkeld. Hierin wordt op basis van verschillende karakteristieken gekeken of er behoefte is aan extra ondersteuning, bijvoorbeeld door een handicap, mentale of psychische gezondheidsproblemen, of dat iemand een crimineel verleden heeft.
Servië
Informatie volgt.
Slowakije
Informatie volgt.
Spanje
Het Spaanse systeem voor loopbaanbegeleiding biedt in principe toegang tot loopbaandiensten ten aanzien van onderwijs en arbeidsmarkt voor alle burgers in iedere fase van hun leven.
Basis- en voortgezet onderwijs: In het laatste jaar van het verplichte voortgezet onderwijs (ESO) kunnen studenten kiezen tussen twee programma’s: de ene is meer algemeen en academisch en de ander meer gericht op het beroepsonderwijs. Zo kunnen studenten goede geïnformeerde keuzes maken in hun leerweg aan het einde van het jaar en hebben ze meer kennis over de arbeidsmarkt.
Beroepsonderwijs: Alle studenten in het beroepsonderwijs brengen verplicht een deel van hun opleiding op een werkplek. Dit kan in de vorm van een stageplek of als onderdeel van een duaal programma. Beide opleidingsprogramma’s bevatten vaste elementen in het curriculum, waaronder de verplichte modules ‘Business and Entrepreneurship’ en ‘Training en Guidance’. Beide modules focussen voornamelijk op leven lang leren.
Hoger onderwijs: Publieke universiteiten in Spanje bieden studenteninformatiecentra en loopbaandiensten aan. Over het algemeen hebben private universiteiten ook loopbaandiensten.
Arbeidsmarkt: De publieke arbeidsvoorziening (Servicio Publico de Empleo Estatal) is een autonome instantie binnen het Ministerie van Werkgelegenheid, Migratie en Sociale Zekerheid. SEPE is verantwoordelijk voor arbeidsbeleid, informatie en begeleiding rondom arbeidszaken voor loopbaanbegeleiders.
Tsjechië
Informatie volgt.
Vlaanderen
Leerlingen in het primair en secundair onderwijs worden ondersteund bij het leren maken van een loopbaankeuze en maken kennis met de online tool ‘Mijn Loopbaan’, (Zie ook ‘Instrumenten en Tools‘). Het ministerie van Onderwijs organiseert samen met de Centra voor Leerlingbegeleiding (CLB’s) zgn. studie-informatiedagen (SID-in’s), events waarbij laatstejaars uit het voortgezet onderwijs kennismaken met het aanbod aan studie- en beroepsmogelijkheden. Centra voor volwasseneneducatie hebben ook een breed aanbod voor loopbaanbegeleiding en -oriëntatie.
De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) biedt werkenden en werkzoekenden:
- loopbaanbegeleiding d.m.v. loopbaancheques;
- outplacement; begeleiding bij (dreigend) ontslag;
- online loopbaanbegeleiding, coaching etc.
De VDAB richt zich op zowel persoonlijke loopbaanbegeleiding en op het begeleiden naar online tools om zelfstandig aan de slag te gaan. Daarnaast zijn er in heel Vlaanderen zogenaamde Leerwinkels. Hier kunnen jongeren en volwassenen gratis informatie en coaching krijgen bij het kiezen van een opleiding, vorming of onderwijs. Dit hoeven geen diplomagerichte trajecten te zijn.
Wallonië
Informatie volgt.
Zweden
In Zweden wordt loopbaanbegeleiding aangeboden in het gehele onderwijssysteem. Ongeveer 2000 loopbaanbegeleiders zijn werkzaam op scholen. Veel van hen werken op meerdere scholen tegelijk. Loopbaanbegeleiding wordt zowel individueel als in groepen gegeven. Er zijn geen verplichte lessen, maar loopbaanbegeleiders geven lessen en informatiesessies.
Er zijn ongeveer vijftig hoger onderwijsinstellingen. Er zijn geen officiële statistieken beschikbaar over het aantal loopbaanprofessionals werkzaam op hoger onderwijsinstellingen, maar een schatting ligt rond de 700. Loopbaanbegeleiding wordt centraal georganiseerd op afdelingen of faculteiten en bij loopbaancentra.
De publieke arbeidsbureaus (Arbetsförmeldingen) bieden loopbaanbegeleiding aan jongeren, nieuwkomers in Zweden en mensen die buiten de arbeidsmarkt staan. Dit is geregeld in verschillende verordeningen. Ongeveer 340 gespecialiseerde loopbaanbegeleiders en 9000 niet-gespecialiseerde medewerkers bieden informatie en loopbaanadvies. Dit kan face-to-face op locatie, digitaal en telefonisch.
Lokale, regionale en nationale career fairs worden georganiseerd in verschillende delen van Zweden voor studenten die volgende stappen gaan maken in hun studie of werk. Individuele loopbaanbegeleiding wordt vaak aangeboden op deze evenementen.