Arbeidsmarktinformatie
Onder ‘Arbeidsmarktinformatie’ tref je per land de wijze waarop informatie geboden wordt over de arbeidsmarkt, skills en begeleiding richting de arbeidsmarkt. Wil je weten hoe de arbeidsmarkt eruit ziet per land, klik dat hier.
Hieronder vind je informatie over de volgende landen: Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Kroatië, Litouwen, Malta, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Schotland en Spanje en Zweden.
Laatst bijgewerkt: december 2023
Bulgarije
Op dit moment wordt er gewerkt aan de implementatie van een gespecialiseerde module in het nationale portaal, gericht op de aansluiting tussen scholen en de arbeidsmarkt. Deze extra module geeft informatie aan scholieren vanaf 15 jaar over baankansen, vereisten voor banen, lonen, verschillende sectoren. Scholieren kunnen hier ook online hun CV maken en deze online zetten om via het portaal een bijbaan te vinden.
Cyprus
Openbare diensten voor arbeidsvoorziening zijn in 2006 gereorganiseerd en geven toegang tot up-to-date informatie over onderwijs, trainingen en werkkansen voor zowel werkende en werkloze individuen. De openbare diensten voor arbeidsvoorziening hebben een nationaal kandidatenplaatsingssysteem ontwikkeld waar data over registreerde baanzoekenden en geregistreerde werkgevers worden verzameld om zo informatie te geven over vacatures. Het systeem biedt toegang tot een zelfhulp optie en is voorzien van opties om gebruikers online sollicitatiegesprekken en trainingsmatching te laten plannen. De Cypriotische openbare diensten voor arbeidsvoorziening heeft veertien lokale kantoren. Door de jaren heen hebben zij partnerschappen ontwikkeld met vakbonden, werkgeversorganisaties, gemeentes, NGOs en verschillende interministeriële structuren.
Verder geven Euroguidance en EURES professionals up-to-date informatie over baankansen in het buitenland.
Denemarken
Het Ministerie van Onderwijs heeft the Youth Database (Ungedatabasen) ontwikkeld: een database met informatie over jongeren tussen de 15 en 29 jaar in relatie tot hun status in het onderwijs en de arbeidsmarkt. Deze data is beschikbaar voor de gemeentelijke loopbaanbegeleidingsinstanties voor jongeren (Den kommunale Ungeindsats) en baancentra om hen te ondersteunen in hun werk met jongeren en jongvolwassenen. Ook wordt de data verstrekt aan het departement van statistiek van het Ministerie van Onderwijs. Onderwijsinstellingen zijn verplicht om informatie te rapporteren aan de Youth Database wanneer ze jongeren toelaten tot hun opleidingen voor minimaal drie maanden. Dit is ook het geval als er een hoge kans is op uitval en wanneer jongeren uitvallen of hun diploma behalen.
Het nationale loopbaanbegeleidingsportaal the Education Guide (UddannelsesGuiden) is gericht op jongeren en volwassenen, zodat zij geïnformeerde keuzes kunnen maken over opleiding, training en hun loopbaan. Zie ‘Instrumenten en tools’ voor meer informatie hierover.
Duitsland
In Duitsland is het federale arbeidsmarktbureau verantwoordelijk voor de arbeidsmarktmonitor. Deze monitor geeft inzicht in de regionale arbeidsmarkt. De monitor bevat data over de regionale werk-, economische- en sociale situatie. Aanvullend biedt de Ausbildungmarktradar van de arbeidsmarktmonitor (monitor voor stages) de situatie weer op regionaal niveau (Länder).
In Duitsland wordt gebruikt gemaakt van verschillende scholingsportalen. Hiervoor verwijzen we naar onze publicatie scholingsportalen.
Engeland
Informatie volgt.
Estland
Er zijn verschillende websites en tools voor loopbaanbegeleiding en arbeidsmarktinformatie:
Edu.ee is een overzicht van het onderwijssysteem, informatie over instellingen, curricula, diplomas, beroepen, kwalificaties en behoeften naar arbeid en vaardigheden.
Minukarjaar.ee geeft informatie over carrièremogelijkheden, tools voor zelfanalyse en carrière design en een toolbox voor loopbaanprofessionals en docenten.
Statistics Estonia geeft economische, demografische en sociale data, waaronder over salarissen en werkgelegenheid.
Occupational Barometer is een overzicht van arbeidsmarktvraag op de korte termijn.
OKSA is een lange termijn prognose van de behoeften van arbeid en vaardigheden.
Finland
Het Finse ministerie van Onderwijs en Cultuur en het nationaal agentschap voor onderwijs (Opetushallitus) onderhouden de nationale database voor onderwijs en training in Finland. Deze data is geïntegreerd in Studyinfo. Dit is de officiële website met alle informatie over studieprogramma’s die tot een diploma leiden in Finland. Deze website kan gebruikt worden om verschillende studieopties te vinden en je online aan te melden.
Het nationaal agentschap voor onderwijs (Opetushallitus) onderhoudt ook het web portaal Study in Finland (SIF) voor informatie, hulpmiddelen en tools iedereen die geïnteresseerd zijn om in Finland te studeren. Het is vooral bedoeld voor mensen buiten Finland die niet bekend zijn met die studieopties, hoger onderwijsinstellingen en het aanmeldingsproces. Een van de belangrijkste functies van het portaal is het promoten van Engelstalige bachelor- en masteropleidingen in Finland.
Maailmalle.net is een website gericht op Finse jongeren die zoeken naar kansen voor internationale mobiliteit, zoals uitwisselingen, opleidingen en vrijwilligerswerk. Het wordt onderhouden door het nationaal agentschap voor onderwijs (Opetushallitus) en is beschikbaar in het Fins en Zweeds.
Töissä.fi biedt informatie over het werkende leven van alumni van universiteiten en hogescholen in Finland. De website is gemaakt door hoger onderwijsinstellingen. Studenten en alumni kunnen onderzoeken wat voor kansen er mogelijk zijn op de arbeidsmarkt op basis van hun diploma.
Foreammatti.fi geeft arbeidsmarktvoorspellingen weer. Het biedt informatie over huidige openstaande vacatures, gemiddelde salarissen in bepaalde beroepen en competenties die gewaardeerd worden door werkgevers in vacatures. Het is bedoeld voor werkzoekenden en mensen die van carrière willen switchen, maar ook voor iedereen die geïnteresseerd is in arbeidsmarktinformatie. Voor professioneel gebruik biedt de betaalde versie meer algemene informatiepakketten.
Frankrijk
In Frankrijk wordt gebruikt gemaakt van verschillende scholingsportalen. Hiervoor verwijzen we naar onze publicatie scholingsportalen.
Griekenland
Informatie volgt.
Hongarije
Zie ‘Instrumenten en Tools’ voor meer informatie over een portaal voor loopbaanbegeleiding.
Ierland
Informatie volgt.
Ijsland
Zie ‘Instrumenten & Tools’ voor een online loopbaanondersteuning genaamd Naestrakref met informatie die jonge mensen helpt met het maken van een loopbaankeuze. Studie- en loopbaanadviseurs helpen bij het zoeken naar informatie en helpen bij het vinden van manieren om vaardigheden op het gebied van studeren te verbeteren en werk te bevorderen.
Italië
Informatie volgt.
Kroatië
De Kroatische publieke dienst voor arbeidsbemiddeling (Hrvatski Zavod Za Zapošljavanj (HZZ)) biedt data, trends en verwachtingen over de arbeidsmarkt.
Study in Croatia is de officiële bron van informatie over hoger onderwijs in Kroatië en is bedoeld voor toekomstige internationale studenten en leraren en hoger onderwijsinstellingen die opzoek zijn naar nieuwe academische partners. Het portaal geeft een overzicht van het hoger onderwijs systeem in Kroatië, praktische informatie over aanmelding, het studentenleven, visa, studenten services en algemene informatie over Kroatië. Het portaal promoot Kroatië als een aantrekkelijke bestemming om te studeren voor internationale studenten. Het Ministerie van Wetenschap en Onderwijs en het Agentschap voor Mobiliteit en EU programma’s (Agencija Za Mobilnost I Programe EU (AMPEU)) coördineren dit initiatief.
Letland
Informatie volgt.
Litouwen
Om de toegankelijkheid van loopbaanbegeleiding te garanderen, is er speciale aandacht voor informatiesystemen voor loopbaanbegeleiding. In 2008 ontwikkelde het Ministerie van Onderwijs en Wetenschap een nationale database van leermogelijkheden onder de naam AIKOS (Atviro informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistema). Zij maken die gegevens over onderwijs, statistieken en arbeidsregisters beschikbaar voor een breed publiek en bieden relevante informatie aan loopbaanprofessionals.
Luxemburg
Informatie volgt.
Malta
De vergrijzing, lage werkloosheid en de sterke economische groei onder impuls van toerisme en opkomende sectoren leiden tot een tekort aan vaardigheden. Werkgevers hebben moeite om geschoolde werknemers in de gezondheidszorg, financiële sector en ICT aan te trekken.
In Malta werkt de vrouwelijke beroepsbevolking veelal in de sectoren openbaar bestuur, defensie, onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijk werk (36,4%). Van de mannelijke beroepsbevolking werkt het grootste deel in de detailhandel en de groothandel (25,6%). Kijkend naar het algemene plaatje is de meest voorkomende beroepscategorie de professionele sector die 20,8% van alle werknemers omvat. Hieronder vallen bijvoorbeeld artsen, ingenieurs, leraren en consultants.
Montenegro
Informatie volgt.
Nederland
Het UWV publiceert arbeidsmarktinformatie over verschillende onderwerpen, zoals kansrijke beroepen, moeilijk vervulbare vacatures, WW-uitkeringen en werkzoekenden. Sinds 2021 is het Dashboard Skills online: hiermee geven het UWV en het SBB inzicht in de taken en soft skills van beroepen op verschillende beroepsniveaus. Het dashboard is gebaseerd op een eerste versie van CompetentNL en is nog volop in ontwikkeling.
Het CBS voorziet in cijfers over uiteenlopende onderwerpen, waaronder arbeid en inkomen, economie en maatschappij.
Noord-Ierland
In 2015 startte het Departement voor Economie (Department for Economy) en de Ulster University Economic Policy met het bouwen van een skills-barometer model om toekomstige skills behoeften per niveau, sector en onderwerp te bouwen. Skills Barometer rapporten zijn gepubliceerd in 2015, 2017 en 2019.
Noorwegen
Er is een comité voor toekomstige vaardigheidsbehoeften (Kompetansebehovsutvalget 2021-2027) opgericht om informatie te verstrekken over de behoeften van toekomstige skills in Noorwegen. Het bestaat uit 18 leden, waaronder onderzoekers, sociale partners en de overheid, die bijeenkomen om te discussiëren, te analyseren, relevante kennis op te doen en te verspreiden op basis van beschikbare statistieken, onderzoek en informatie over toekomstige behoeften aan skills. Het comité analyseert relevante bronnen, onderzoeken en analyses van vaardigheidsbehoeften. Het doel is om tot een gemeenschappelijk begrip te komen van arbeidsmarktontwikkelingen en vaardigheidsbehoeften en om toekomstige vaardigheidsprognoses te verbeteren. De commissie heeft verschillende rapporten uitgebracht.
Oostenrijk
Meer informatie over studieopties in het hoger onderwijs in Oostenrijk is te vinden op Studienwahl.at en Learninginaustra.at.
Polen
Informatie volgt.
Roemenië
Informatie volgt.
Schotland
Skills Development Scotland (SDS) maakt gebruik van informatie uit het ‘Institute for Employment Research’ (IfER). Zij verzamelen onder andere informatie over de arbeidsmarkt, beleid, stages, loopbaanondersteuning, werkgeversgedrag, alumni onderzoek, en nog veel meer.
Op de My World of Work website bestaat de ‘Explore Careers’ – databank met alle beroepen gegroepeerd op een manier zodat vergelijkbare beroepen bij elkaar te vinden zijn
In Schotland wordt gebruikt gemaakt van verschillende scholingsportalen. Hiervoor verwijzen we naar onze publicatie scholingsportalen.
Servië
Informatie volgt.
Slowakije
Informatie volgt.
Spanje
Zie ‘Instrumenten en Tools’ voor meer informatie over een voorbeeld van een nationaal portaal voor informatie over onderwijs en arbeidsmarkt. Ook staat daar meer informatie over een werkgelegenheidsportaal van de publieke arbeidsmarktvoorziening.
Tsjechië
Informatie volgt.
Vlaanderen
Informatie volgt.
Wallonië
Informatie volgt.
Zweden
Het nationale onderwijsportaal Utbildningsguiden van het Zweedse Nationaal Agentschap voor Onderwijs (Skolverket) biedt informatie en begeleiding om onderwijs en een onderwijsinstelling te kiezen van voorschoolse educatie tot volwassenenonderwijs.
Studera.nu biedt informatie over hoger onderwijs in Zweden.
De publieke arbeidsbureaus (Arbetsförmeldingen) bieden beschrijvingen van verschillende beroepen en arbeidsmarktvoorspellingen.